Newsletter BETAK SA

Newsletter

 

"Fulgerul negru" – geamănul invizibil al fulgerului obişnuit, te poate lovi fără să ştii!

 

 

Cercetătorii de la Institutul de Tehnologie din Florida au făcut o descoperire neaşteptată despre furtuni, unul dintre cele mai obişnuite fenomene naturale.  Descoperirea lor constă in faptul că fulgerul obişnuit are un „geamăn” necunoscut până acum, pe care cercetătorul Joseph Dwyer de la institutul menţionat mai sus l-a denumit „fulgerul negru”.

Fulgerul negru a fost descoperit intr-un mod cu totul neaşteptat. Dorind să afle care sunt cauzele care provoacă fulgerele obişnuite, oamenii de ştiinţă au început să măsoare radiaţiile furtunilor. Astfel au descoperit că pe timpul furtunilor, pe langă fulgere, în atmosferă sunt eliberate raze X şi chiar raze gamma, o formă de radiaţie asociată, de obicei cu evenimentele cosmice şi exploziile nucleare. Aceste radiaţii invizibile pot purta de un milion de ori mai multă energie decât radiaţia din fulgerele vizibile, însă această energie se disipează rapid în toate direcţiile, spre deosebire de fulgerele obişnuite. 

Oamenii pot să fie loviţi de fulgere negre fără să simtă si fară să fie răniţi. De regulă, oamenii pot fi loviţi de fulgere negre atunci când călătoresc cu avionul. Dwyer avertizează însă că este posibil ca într-o secundă oamenii să fie loviţi de o doză de radiaţie ionizantă egală cu doza pe care ar fi recepţionat-o în mod normal de-a lungul întregii vieţi, radiaţie care poate afecta corpul uman.

 

Singura metodă prin care cineva poate afla dacă o aeronavă a fost lovită de fulgerul negru este „cu ajutorul unui detector de radiaţii”, spune Dwyer. „Chiar în mijlocul fulgerului negru este posibil să apară pentru foarte scurt timp o strălucire albastră-purpurie, dar în interiorul avionului este foarte probabil ca pasagerii să nu simtă sau să audă nimic, astfel că nu ar şti că au fost loviţi de o doză semnificativă de radiaţii”, spune cercetătorul.                                                                       

În timpul furtunilor fulgerul negru  poate bombarda avionul cu o doză importantă de  radiaţii.

Oamenii de ştiinţă au încercat să determine doza de radiaţii care invadează corpul uman şi ce pericole pot aparea pentru pasagerii unui avion. Conform datelor acestora, fulgerul negru echivalează cu 9 radiografii toracice sau 12 luni de expunere în mediul normal.                             

Unul dintre cercetători a ţinut să precizeze că acest nivel de radiaţii nu este unul periculos şi nu este un motiv pentru evitarea aeronavelor. Conform acestuia, aşa numitul fulger negru este cunoscut de circa 10 ani, dar până la momentul actual nu se ştie dacă acesta ascunde vreun pericol sau nu.                                                                                                                                         

În timpul unei furtuni, piloţii au varianta ori de a ocoli zona cu turbulenţe, consumand in acest fel mai mult combustibil, ori de a trece direct prin aceasta fiind mult mai atenţi la avertizarea pasagerilor si starea avionului. Cea mai bună variantă este aceea de ocolire.

 

Cu toate acestea, pentru că un fulger negru apare la câteva mii de trăznete vizibile şi pentru că piloţii tind să evite furtunile periculoase, Dwyer afirmă că riscul de a fi afectat de acest fenomen este redus. Nimeni nu ştie sigur dacă cineva a fost lovit vreodată de fulgerul negru.

Anual, furtunile produc aproximativ un miliard de fulgere normale. În SUA, 25 de milioane de fulgere vizibile lovesc solul, omorând aproximativ 30 de persoane şi numeroase animale.

Cum reuşesc aceste furtuni să producă radiaţii atât de puternice? Dwyer crede că o posibilă cauză ar putea fi electronii super-rapizi, despre care crede că sunt acceleraţi în urma ciocnirii cu razele cosmice care sosesc în atmosfera Pământului din spaţiu. Ipoteza cercetătorului este că aceşti electroni energetici se ciocnesc cu atomii din interiorul furtunilor pentru a crea raze X şi raze gamma. Aceste coliziuni duc la reacţii în lanţ care ar putea fi baza misteriosului fenomen, fulgerul negru.                                                                                                                                 

Astronomii care au acces la detectoarele de raze gamma aflate pe sateliţi, vor juca un rol cheie în detectarea cauzelor fulgerelor negre.

J. Eric Grove, un cercetător de la Naval Research Laboratory din Washington, afirmă că exploziile de raze gamma descrise de modelul conceput de Dwyer se potrivesc cu măsurătorile efectuate din satelit asupra unor furtuni puternice.

Cu toate acestea, Grove afirmă că alte date obţinute recent de un satelit italian sugerează că furtunile ar putea produce flash-uri de raze gamma mult mai puternice decât permite teoria lui Dwyer, adăugând un nou mister dar confirmând existenţa acestui fenomen ciudat. Grove speră că datele suplimentare ce vor fi obţinute cu ajutorul unui senzor de pe Telescopul Spaţial Fermi, proiect la care a lucrat mai mulţi ani, vor oferi mai multe informaţii. „Avem nevoie de mai multe experimente pentru a înţelege cu adevărat acest fenomen”, a concluzionat Grove. Până atunci, acest fenomen va continua să rămână un mister.

 

SURSE DE INFORMARE:

-Discovery News, articol preluat din Washington Post - April 8, 2013

-Daily Mail

 

Lupta împotriva efectelor nedorite ale fulgerelor este crezul nostru.  Dorim ca cele mai severe descărcări electrostatice de trăsnete şi fulgere să rămană pentru Dumneavoastră frumoase şi luminoase trăiri pur estetice.

BETAK produce conductor metalic plat şi rotund precum şi electrozi de   împământare, într-o gamă variată de tipodimensiuni  în conformitate cu standardul european SREN 62561-2  “Componente de protecţie împotriva trăsnetului”. Produsele menţionate  sunt certificate de ICECON Bucuresti, organism acreditat RENAR, desemnat şi notificat la Comisia Europeană cu nr. NB. 2204.

BETAK SA este lider de piaţă în România în ce priveşte producţia de conductor metalic şi  de Electrozi de împământare  profil cruce.

Suprafaţa mare de disipare a suprasarcinilor electrice face din Electrodul de împamântare profil cruce varianta cea mai căutată de elerctrozi de împământare. În urma studiilor, analizelor si investiţiilor făcute, SC Betak sa a obtinut o variantă  de Electrod de împământare din profil cruce care nu utilizează profil cruce laminat şi este mult mai performantă decât orice variantă de pe piaţa electrozilor de împământare de acest tip.

SC BETAK SA

 

Newsletter Betak

Doresti sa fi la curent cu ofertele noastre? Aboneaza-te pentru a afla primul toate noutatile! Profita de ofertele noastre!

Adresa noastra:
Str. Industriei nr. 4, Bistrita
420063 Bistrita-Nasaud, RO
Contact:
Tel: (+40) 263 234 312
Fax: (+40) 263 234 278

Situata in Bistrita, oras cu profund caracter saxon, societatea BETAK se aliniaza traditiei fabricantilor transilvaneni recunoscuti in Europa datorita produselor de o calitate deosebita, conform standardelor celor mai exigente. Din punct de vedere juridic BETAK SA a fost infiintata in anul 1992. Activitatea a fost demarata in 1995 prin punerea in functiune a unei mici instalatii manuale de zincare electrolitica intr-un spatiu inchiriat, avand un singur angajat. In prezent BETAK SA este lider de piata in productia de benzi zincate, unul dintre cei mai importanti fabricanti de parapeti metalici de protectie din Romania, producator de confectii metalice diverse si furnizor de servicii de protectie anticoroziva prin zincare termica.

Comunicate de presa

 

      
     

newsletter

rss google facebook twitter